"Hafızalara taze, deltalara su" 2008 yılında Anita Sezgener editörlüğünde çıkmaya başlayan Cin Ayşe, kadınların kültür-sanat-edebiyat fanzini, 5. ve son sayısıyla karşınızda…
Cin Ayşe’nin belirgin amaçları var. Bunlardan ilki, kadınların yazdıklarına sansürsüz, genel ahlâkı dışarıda bırakarak görünürlük kazandırmak; kadının tarihin dışına bırakılmışlığına, itilmişliğine sekte vurmak. Amaçlardan bir diğeri de, kaz(ı)ma işlemi yapmak. Bu kazı çalışmasının en temel amacı kadının, eril anlayışla kurulu sanat tarihindeki yerini yeniden teslim etmek. Tarihin içinde bir kazıma işlemi gerçekleştirmek için belirli dosyalar hazırladı Cin Ayşe. ‘Kadınların Dada’sı’ ve ‘Beat kuşağı kadınları’ dosyaları bunlara örnek.
Cin Ayşe’nin 5. sayısının dosya konusu, ‘Delilik, Sanat ve Art Brut Kadınları’. Bu dosyayla yine amaçlanan, ister varolan ve varolagelmiş sanat ortamında olsun, ister kültürün köşesinde bucağında kalmış ve unutulmuş üretim alanlarında olsun yeniden kadın yaratıcının durumuna ışık tutmak. Kadınların sıra dışı davranışları yüzünden ‘cadı’ olarak fişlendiği ve zulüm gördüğü Ortaçağdan günümüze, kadınların delilikle nasıl ilişkilendirildiğine bakmak ve Jean Dubuffet’nin 1945’te ilk defa ortaya attığı Art Brut (ham sanat) kavramı üzerinden, hayatlarının çoğunu akıl hastanesinde geçirmiş ve sonlandırmış olan muhteşem kadın yaratıcılarla Cin Ayşe okurunu buluşturmak.
Cin Ayşe’nin belirgin amaçları var. Bunlardan ilki, kadınların yazdıklarına sansürsüz, genel ahlâkı dışarıda bırakarak görünürlük kazandırmak; kadının tarihin dışına bırakılmışlığına, itilmişliğine sekte vurmak. Amaçlardan bir diğeri de, kaz(ı)ma işlemi yapmak. Bu kazı çalışmasının en temel amacı kadının, eril anlayışla kurulu sanat tarihindeki yerini yeniden teslim etmek. Tarihin içinde bir kazıma işlemi gerçekleştirmek için belirli dosyalar hazırladı Cin Ayşe. ‘Kadınların Dada’sı’ ve ‘Beat kuşağı kadınları’ dosyaları bunlara örnek.
Cin Ayşe’nin 5. sayısının dosya konusu, ‘Delilik, Sanat ve Art Brut Kadınları’. Bu dosyayla yine amaçlanan, ister varolan ve varolagelmiş sanat ortamında olsun, ister kültürün köşesinde bucağında kalmış ve unutulmuş üretim alanlarında olsun yeniden kadın yaratıcının durumuna ışık tutmak. Kadınların sıra dışı davranışları yüzünden ‘cadı’ olarak fişlendiği ve zulüm gördüğü Ortaçağdan günümüze, kadınların delilikle nasıl ilişkilendirildiğine bakmak ve Jean Dubuffet’nin 1945’te ilk defa ortaya attığı Art Brut (ham sanat) kavramı üzerinden, hayatlarının çoğunu akıl hastanesinde geçirmiş ve sonlandırmış olan muhteşem kadın yaratıcılarla Cin Ayşe okurunu buluşturmak.
Deltaya su koyanlar: tezer özlü. ayşegül tözeren. ılgın yıldız. janset karavin. halide edip demir. neslihan mengüç. dilek aydın. anita sezgener. zeynep talay. özge çelikaslan. suzan sarı. anita sezgener. miranda argyle. claire jones. elaine showalter. valery oisteanu. slyvia plath. gül yaşartürk. elisabeth mayerhofer. barbara kevles. katarzyna szmigiero. kate millet. jeanette wınterson. charlotte perkins gilman. gaia müzesi. art brut kadınları
Bu sayının çevirileri: anita sezgener, ayşegül taşıtman, şefika g. kamcez, gülgün şerefoğlu, ayşe güngör, ılgın yıldız, beray selen & ezgi başak, zeynep demirsü, yeliz yorulmaz
Cin Ayşe’ye erişmek veya cinliklerini göndermek isteyenler için: e-posta: cinaysefanzin@gmail.com blog: http://cinayse.blogspot.com/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder