25 Aralık 2023

PATTI BLANCO. GLORIA ANZALDÚA ile bir söyleşi

Aşağıdaki söyleşide Anzaldúa la mestiza (karışık kanlı kadın, genellikle İspanyol ve Kızılderili) ve mestizaje, karışık kan mirası konularını tartışıyor.

Patti Blanco: Borderlands'de yazdığınız "yeni mestiza" kulağa bir tür kahraman gibi geliyor. Sanki daha kapsayıcı ve cesur bir toplum için bir metaformuş gibi, yapabileceklerini sıralıyorsunuz. Sayfa 82'de şöyle yazıyorsunuz:

“Tarihi bir süzgeçten geçiriyor, yalanları ayıklıyor, bir ırk olarak, kadınlar olarak parçası olduğumuz güçlere bakıyor... Tarihi yeniden yorumluyor ve yeni semboller kullanarak yeni mitleri şekillendiriyor. Esmer tenlilere, kadınlara ve eşcinsellere karşı yeni bakış açıları benimsiyor. Belirsizliğe karşı hoşgörüsünü (ve hoşgörüsüzlüğünü) güçlendiriyor. Paylaşmaya, kendini yabancı görme ve düşünme biçimlerine karşı savunmasız bırakmaya isteklidir. Tüm güvenlik kavramlarından, tanıdık olandan vazgeçer. Yapısöküme uğratır, inşa eder. Kendini bir ağaca, bir çakala, başka bir insana dönüştürebilen bir nahual olur. Küçük "ben"i bütünsel benliğe dönüştürmeyi öğrenir.”

Kitabın bu noktasında, anlattığınız kişi fikri küçük "m"li mestiza -Teksas ve Meksika ya da güneybatı ve Meksika sınırındaki Chicana- değil de büyük "M "li bir tür "la Mestiza" kavramı gibi görünüyor.

Gloria Anzaldúa: Sanırım haklısınız. "Mestiza" kelimesindeki büyük harf kullanımı "Borderlands" kelimesindeki büyük harfle uyumlu. Eğer gerçek, fiziksel bir sınır bölgesi ise, küçük "b" harfini kullanıyorum. Metaforik bir Borderlands ise büyük "B" harfini kullanıyorum. Sanırım haklısınız; bu durumda büyük "M" kullanmalıydım. Tipik olarak, benim için "yeni Mestiza" farklı kültürler arasında müzakere edebilen ve birinden diğerine geçebilen ve bu nedenle tek kültürlü birinin sahip olamayacağı tüm bu farklı dünyalara dair bir perspektife sahip olan bir tür sınır kadınıdır. Ve bu tür bir perspektife sahip olduğu için, tiene conocimiento: tüm bu farklı alanlarda neler olup bittiğine dair bir anlayışa sahip. Dolayısıyla onun yorumu, tek kültürlü birine kıyasla bu dünyadaki farklı gerçeklikleri daha fazla algılamaya dayanıyor.

Yapmaya çalıştığım şey bir ideal oluşturmaktı - bu kadın bir süper kahraman, bir süper kadın ve öyle biri yok. Yine de yeni Mestiza'nın sadece bir yönü içimizdeyse, o zaman diyebiliriz ki, "Bu nitelik bende de var; o kadar da kötü değilim. Bu benim içimdeki bir güç. Bu bir facultad. " Yani bunların hepsi facultades: kültürler arası geçiş yapan ve kimliğini şekillendiren/değiştiren bir kişinin gelecekte sahip olabileceği yetenekler, kabiliyetler.

Borderlands'in devamı niteliğinde olan son kitabımda bu konuyu ele alıyorum ve ABD'de bilinen adıyla mestizaje'den bahsediyorum. Benim için yeni Mestiza bir feminist, kendini öyle adlandırsa da adlandırmasa da kesinlikle bir feminist. Ve eski mestizadan farklı çünkü bu artık sadece bir kan meselesi değil, artık bir kişinin Hintli, siyah, Asyalı ya da İspanyol olması meselesi değil; bu kanlara sahip olabilir ve beyaz, orta sınıf bir dünyada yetişmiş olabilirsiniz ya da beyaz bir kadın olabilir ama bir Chicano topluluğunda yetişmiş olabilirsiniz. Yani bu sadece biyolojik mestizanın ötesine geçiyor... kültürel mestiza diye bir şey var. Bu bir tür bilinç. Ama ben aynı zamanda açığım; sadece bu fikirleri ortaya atıyorum ve insanların bunları keşfetmesini ve bunlardan yola çıkmasını umuyorum. Mestiza bilinci üzerine bir kitabın editörlüğünü yapıyorum ve insanları bu fikre katılmamaları, kabul etmemeleri ya da bu kavramı alıp başka bir yöne gitmeleri için teşvik ediyorum.

Yeni Mestiza, mestizaje, tüm kültürlerin içinden geçtiği milliyetçi eğilim üzerine çalışmaya devam ediyorum. Ayrıca "yeni kabilecilik" olarak adlandırdığım, kişinin etnik kimliğine, ırksal kimliğine bağlı kalması, ancak kendini diğer etnik topluluklardan, beyaz toplumdan ve hatta uluslararası topluluklardan soyutlamaması üzerine çalışıyorum. Borderlands için bazı olumsuz eleştiriler aldım. Kabileye dönmeye çalışmakla, izole olmakla ve bu kayıp cenneti özlemekle suçlandım.

Patti: Bu iddialara yanıt verebilir misiniz?

Gloria: Sanırım benim için la llorona kayıp topraklar, kayıp vatan üzerine düşüncelerimi yansıtıyor, çünkü biz öncelikle İspanyollar ve daha sonra da Anglolar tarafından bize kimlik dayatılan bir halkız. Bu bizim kişiliğimizi, gerçekte kim olduğumuzu, benlik duygumuzu elimizden aldı. Ardından topraklarımız elimizden alındı ve biz toprağa, atalarımıza çok bağlıydık. Şimdi, günümüzün mestizaları ve mestizoları olarak, günümüzün Chicanoları olarak, dilimize izin verilmiyor. Ben büyürken okulda İspanyolca konuşmamıza izin verilmezdi. Sonra Kaliforniya'da sadece İngilizce yasası çıktı.

Patti: Burada da kabul edildi.

Gloria: Ay, que feo... ve sonra toprakla ilgili her şey - Kızılderililer hâlâ soyuluyor ve Chicanolar hâlâ soyuluyor: bir kayıp var - la lloronakayıp çocukları için ağlıyor ve feryat ediyor ve biz hâlâ geçmişimizin kaybının yasını tutuyoruz ve tüm bu farklı sömürgecilerin - los patones [büyük ayaklılar] - tüm saldırıları nedeniyle yaşadığımız travma, susto ile başa çıkmadan önce tarihimize bakmamız gerekiyor. Şu anda kim olduğumuzu ve nereye gittiğimizi bilmemiz için adımlarımızın izini sürmek çok gerekli, çünkü etnik bir kimliğimiz var ve bu etnik kimliğin bir tarihi var.

Borderlands'de yapmaya çalıştığım şey, tarihimizin izini sürmek ve Kolomb'un ötesine geçerek Kolomb öncesi günlere gitmek ve özellikle de kadınların neler yaşadığını görmekti. Borderlands'de bunu çalışıyorum. Virgen de Guadalupe'yi, Coatlicue'yi, Tonantizin'i ve yılan kadını araştırıyorum. Bu kültürleri idealize ettiğimden değil, çünkü onlar da berbat durumdaydı. Örneğin lezbiyenler - Nahual dilinde bir kelime olan patlacheler - zina yapan kadın ve erkekler gibi taşlanarak öldürülüyordu. O zamanlar da batı kültüründe olduğu gibi kadınlara yönelik ataerkil baskılar vardı, bu yüzden onları romantikleştirmeye ya da idealize etmeye çalışmıyorum. Sadece farklı köklerimi bilmek istiyorum çünkü bana öğretilen tek kök Kolomb'un Amerika'yı keşfettiği ve bizim Hispanik, Latin ve Latinos olduğumuz. Bu bizim tarihimizin çok küçük bir parçası.

Dolayısıyla, özellikle de yıllar geçtikçe hayal gücünüz yaşadığınız sorunları, tüm endişeleri ve stresleri telafi ediyorsa, kaybedilenler için bir nostalji vardır. Örneğin çocukluğunuzu idealize etmeye başlarsınız ve sonra çocukluk evinize döndüğünüzde evin ne kadar küçük ve pencerelerin ne kadar perişan göründüğünü görürsünüz. Yani zaman, geçmişi biraz daha güzelleştirerek bugün yaşanan sorunları telafi etmenin bir yolunu buluyor. Sanırım bu tüm insanlarda olan bir eğilim - bu masumiyete, bu masumiyet zamanına ve mekânına bir özlem var. Bu dürtünün, bu yalnızlığın farkındayım. Ve bu yüzden ona hitap ediyorum.

 

NOTLAR:

İlk olarak Arizona Üniversitesi Şiir Merkezi Bülteni Cilt 16.1, Kasım 1991'de yayınlanmıştır.

Bu söyleşi Gloria Anzaldúa'nın Kadın Çalışmaları alanında Rockefeller Hümanisti olarak bir haftalığına Arizona Üniversitesi'ni ziyareti sırasında yapılmıştır. Anzaldúa 23 Ekim 1991'de Şiir Merkezi için bir okuma yapmıştır.

Gloria Anzaldúa, Chicana Tejana lezbiyen-feminist olarak yaşadığı deneyimler hakkında İspanyolca ve İngilizce düzyazı ve şiirler yazmaktadır. Son çalışması Yüz Yapmak, Ruh Yapmak/ Haciendo Caras (The Aunt Lute Foundation, 1990) adlı antolojidir. Borderlands/ La Frontera: The New Mestiza (Spinsters/ Aunt Lute, 1987) adlı kitabı Library Journal tarafından 1987 yılının en iyi 38 kitabından biri olarak seçilmiştir. Ödüllü This Bridge Called My Back'in eş editörlüğünü yaptı: Writings by Radical Women of Color (Kitchen Table: Women of Color Press, 1983) adlı kitabın editörlüğünü yapmıştır.

Anzaldúa şu anda Lloronas / Women Who Wail adlı bir deneme antolojisinin editörlüğünü yapmaktadır: Explorations of Self-Representation and the Production of Knowledge, Writing, and Identities, 1994'te Aunt Lute Foundation'dan çıkacak. La llorona, Meksika ve güneybatı Amerika Birleşik Devletleri'nde yaygın olan, genellikle kırsal kesimde dolaşırken görülen ve anlatılan versiyona göre ya kendisinden çalınan ya da kendi eliyle öldürdüğü çocuklarını arayan ağlayan bir kadını anlatan bir efsanedir. Masalın aslen Meksika fatihi Hernán Cortés'e çocuk doğuran Kızılderili kadın Malinche'ye atıfta bulunduğuna inanılmaktadır.

 

https://poetry.arizona.edu/blog/interview-gloria-anzaldúa  çeviren: Anita Sezgener

Hiç yorum yok: